1 2 3 4 5 6 7 8 6 9 10 БАУСКА – город с площадью

Реклама
7 km
RĪGA
6
10
Saldumu ražotne
Sweets production
Производство сладостей
Kalēju darbnīca
Blacksmith
Кузнечная
e
lac
Pa
e
otn ец
ež ор
/ M дв
ils й
s p ски
tne нен
o
т
ež
M ежо
km
10
“Kungu ligzda”
М
1
2
3
4
Kultūras
centrs
“Bauska”
Taxi
5
AUTOOSTA
Novada
dome
6
6
ludon
8
“Eridiana”
km
10
Plūdo
ņ
Музе a muzejs
/P
й
9
7
ce
ala
le P
ndā
u
ц
/R
ils воре
д
sp
āle ский
d
n
ь
Ru дал
Рун
s Mus
eu
VIĻŅ
A
“Lejn m
ieki” 7 km
231 k
m
STADIONS
Bauskas alusdarītava
Bauska Brewery
Бауская пивоварня
Atpūta
s
Kомп kompleks
лексе
s
отды / Place of
х
recre
ati
“Miķe on
lis” 12 km
PĀRU
PES IE
LA
Bauskas pilsēta ir aptuveni 6 km liela, pilsētā dzīvo ~10 tūkstoši
iedzīvotāju, tā atrodas uz Via Baltica (A7) ceļa, 67 km no Rīgas un 19 km no
Lietuvas robežas. Bauskā, satiekoties Mūsai un Mēmelei, sākas Lielupe. Pilsētā
un tās apkārtnē atrodas izcili kultūrvēsturiski objekti – Bauskas, Rundāles un
Mežotnes pilis.
2
Bauskas Tūrisma informācijas centrs
Bauska Tourism Information Centre
Бауский Туристический информационный центр
Rātslaukums 1, Bauska, Bauskas novads, LV-3901
Tel./Fakss: +371 6392 3797, +371 2774 6484
[email protected] • www.tourism.bauska.lv
Bauskas vecpilsēta – valsts nozīmes pilsētbūvniecības piemineklis, kas
veidojusies 16.–19. gs., saglabājies galveno ielu plānojums un rātslaukums.
Senākās celtnes vecpilsētā ir Bauskas Sv. Gara baznīca (16. gs. beigas) un
rātsnams (17. gs. sāk.). Pilsētas vēsturiskā dzīvojamā un sabiedriskā apbūve
veidojusies laikā no 18. gs. beigām līdz 20. gs. sākumam.
The Bauska town with its nearly ten thousand inhabitants and territory
of about 6 km2 is situated along the Via Baltica road (A7), just 67 km from
Riga and 19 km from the Lithuanian border. Exactly here, at confluence of two
rivers Mūsa and Mēmele there is the place where the Lielupe River rises. Town
and vicinities offer to explore the outstanding sites of culture and history –
Castle of Bauska, palaces of Rundāle and Mežotne.
БАУСКА – город с площадью около 6 км2 и примерно 10 тысяч населения находиться на Via Baltica (A7) всего 67 км от Риги и 19 км от гроницы с Литвой. В Бауске сливаются реки Муса и Мемеле и начинается река
Лиелупе. В городе и её окрестностях находится выдающиеся культурноисторические объекты – Бауский замок, Рундальский и Межотненский
дворцы.
Old Town of Bauska – nowadays it is an urban building monument
of State level. It keeps the Town Hall Square and planning of main streets
formed in the 16th – 19th centuries. The most ancient buildings in town are the
Church of Holy Spirit (the late 16th century) and the Town Hall (the early 17th
century). Historical private and public structure was formed between the late
18th till the early 20th century.
СТАРЫЙ ГОРОД БАУСКИ – памятник градостроительства государственного значения, создовался в 16 – 19 веках, сохранилась планировка главных улиц и ратушная площадь. Самые старинные постройки в
старом городе – это Бауская церковь Св. Духа (конец 16 века) и Ратуша
(начало 17 века). Историческая жилая и общественная застройка города
создавалась с конца 18 века до начала 20 века.
1 Bauskas rātsnams celts 17. gs. Rosīgā tirgotāju pilsēta Bauska 17.–18. gs.
piedzīvoja uzplaukumu un lepojās ar lielāko un greznāko rātsnamu visā Kurzemes un
Zemgales hercogistē. Pēc rekonstrukcijas rātsnams atguvis vēsturisko izskatu un piedāvā
ekspozīciju „Sver un mēri Bauskā” un jaunu mājvietu Tūrisma informācijas centram.
Town Hall of Bauska was constructed in early 17th century. Bustling merchants’ town experienced
flourishing in the 17th – 18th centuries and proudly kept the largest and most magnificent town hall in the
Duchy of Courland and Semigallia. After the reconstruction it has its historical appearance and offers
exhibition „Weigh and measure in Bauska” and a new home for the Tourism Information Centre.
Бауская ратуша была построена в 1-й половине 17 века. До середины 18 века Бауска являлась одним из самых больших торговых центров в Земгале и городская ратуша была самой
большой и самой роскошной в Курземском герцогстве. В конце 2011 года после грандиозной реконструкции ратуша вернула свой исторический вид и стала самой старинной восстановленной ратушей в Латвии, предлагая экспозицию «Взвешивай и измеряй в Бауске» и
новое пристанище для туристического информационного центра.
Rātslaukums 1, T. +371 63923797, [email protected]
2 Bauskas Novadpētniecības un mākslas muzejs iekārtots kādreiz pilsētas lepnākās viesnīcas
ēkā. Apskatāmas mākslas izstādes, Tamāras Čudnovskas leļļu un rotaļlietu kolekcija, kā arī
ekspozīcija par Bauskas 20. gs. vēsturi, kas veidota kā atraktīva pastaiga cauri dažādu varu laikiem,
ielūkojoties senajās amatnieku darbnīcās, veikalos un dzīvojamās telpās. Līdzās muzejam darbojas
Tautas lietišķā mākslas studija „Bauska”. Muzeja gidi piedāvā dažādus maršrutus pa Bauskas
vecpilsētu, tematisko izstādi un ekskursiju „Ebreji Bauskā un apkārtnē”.
Bauska Museum of Regional Studies and Art is established in building serving once as the
cosiest hotel in town. One can find different art exhibitions, collection of dolls and toys by Tamāra
Čudnovska, and exposition about the history of Bauska in the 20th century. It is just like an
attractive walk through different times and rules, with a chance to look into ancient workshops,
shops and living rooms. Next to the museum there is the Study of applied art „Bauska”. Guides
of the museum offer different routes in the Old Town of Bauska and thematic exhibition as well as
the tour „Jews in Bauska and vicinities”.
Бауский краеведческий и художественный музей разместился в когда-то роскошном здании городской гостиницы. Предлагается осмотреть художественные выставки, коллекцию
кукол и игрушек Тамары Чудновской, а также экспозицию об истории Бауски 20 века, созданную в виде прогулки сквозь времена разных властей с возможностью проследить за
изменениями в городе, заглянуть в старинные ремесленные мастерские, магазины и жилые
помещения. Имеется возможность посетить студию народно-прикладного искусства «Бауска». Гиды музея предлагают экскурсии по старому городу Бауски, выставку и экскурсию
«Евреи в Бауске и в округе», а также шоу: «Увлекательное приключение в Бауске 20 века» и
«Время играть».
Kalna iela 6, T. +371 63960508, 63960511, www.bauskasmuzejs.lv, [email protected]
3 Bauskas Sv.Gara luterāņu baznīca celta 1591.–1594. g. Aplūkojama izcila mākslas kolekcija
ar unikāliem 16.–19. gs. mākslas priekšmetiem: deviņas 16.–17. gs. kapu plāksnes, trīs 17.–18.gs.
privātsoli ar gleznojumiem un kokgriezumiem, altāris ar J. Dēringa gleznoto altārgleznu (1861.),
kancele, ērģeļu prospekts, divas 17. un 18. gs. epitāfijas ievērojamiem Bauskas pilsoņiem, 1640.
gadā kokā griezts senākais pilsētas ģerboņa attēls.
Bauska Church of Holy Spirit was built in 1591–1594. There is an outstanding collection
of art preserved with unique items of the 16th –19th centuries: nine gravestones of the 16th
–17th centuries, three private benches of the 17th and 18th centuries, decorated with paintings
and carvings, altar with altarpiece made by Friedrich Julius Döring in 1861, pulpit, organ
prospect, two epitaphs of the 17th and 18th centuries dedicated to prominent citizens of Bauska,
woodcarving with the earliest known depiction of the Bauska Coat of Arms made in 1640.
Бауская церковь Св. Духа построена в 1591 – 1594 г. Здесь можно осмотреть выдающуюся
художественную коллекцию с уникальными предметами искусства 16 – 19 веков: девять
надгробий 16 – 17 веков, три частные скамьи 17 – 18 веков с росписью и резьбой по дереву,
алтарь с написанной Дерингсом алтарной картиной (1861 г.), церковную кафедру, органный
проспект, две эпитафии 17 и 18 веков известным гражданам Бауски. На краю одной скамьи
прихода сохранилось вырезанное по дереву в 1640 году самое старинное изображение городского герба.
Plūdoņa iela 13A, T. +371 26609920, 29227564
4 Bauskas Vissvētākā Sakramenta Romas katoļu baznīca celta 1864. gadā, blakus nelielajam
dievnamam 1891. gadā uzcelts zvanu tornis. Interjers iekārtots 19. gs. otrajā pusē. Atvērta
dievkalpojumu laikā.
Bauska Roman Catholic Church of Holy Sacrament was constructed in 1864; the belfry was
added to it in 1891. Interior was designed in the late 19th century. Church is open during services.
Бауская католическая церковь построена в 1864 году; рядом с небольшим храмом в 1891
году построена колокольня. Интерьер благоустроен в во второй половине 19 века.
Katoļu iela 2, T. +371 63922641
5 Pētera I akmens atrodas Kalēju ielas galā un kļuvis leģendārs, pateicoties pilsētnieku
nostāstiem, ka uz tā Ziemeļu kara laikā pusdienojuši Krievijas un Polijas valdnieki Pēteris I un
Augusts II Stiprais, kuri pēc maltītes palikuši zem akmens savas sudraba karotes.
Stone of Peter the Great can be found at the end of the Kalēju Street. It has become legendary
as citizens believe that both rulers of Russia and Poland had a lunch on it once during the Great
Northern War. They also say that Peter I and Augustus II the Strong put their silver spoons under
the stone after meal.
Камень Петра I, находящийся в конце улицы Калею, стал легендарным благодаря рассказам горожан о том, что на нем во время Северной войны обедали правители России и
Польши Петр I и Август II (Сильный), которые после трапезы оставили под камнем свои
серебряные ложки.
6 Dabas parkā „Bauska” izveidotā dabas taka jūs aizvedīs romantiskā pastaigā gar gleznaino
Mēmeles krastu uz Bauskas pili, Ķirbaksalu, un vietu, kur satekot Mūsai un Mēmelei sākas Lielupe.
Nature Park „Bauska” with its nature trail offers romantic walk along the picturesque Mēmele
River to the Bauska Castle, Ķirbaksala Island and confluence of two rivers where another – Lielupe
River starts.
Проложенная в природном парке «Бауска» природная тропа увлечет вас в романтическую
прогулку вдоль живописного берега реки Мемеле к Баускому замку и дальше на остров
Кирбаксала, где при слиянии рек Муса и Мемеле начинается река Лиелупе.
T. +371 63923797
7
Piemineklis Latvijas Brīvības cīņās kritušajiem. Pieminekļa pamatne uzstādīta 1929. gadā
vietā, kur apglabāti četri kaujās pie Bauskas 1919.g.rudenī kritušie Latvijas armijas karavīri. 1992.
gadā tēlnieks A. Jansons pēc sava tēva – tēlnieka K. Jansona sākotnējā pieminekļa meta, izgatavoja
un uzstādīja bronzas zemgaļu kareivja figūru.
Monument dedicated to those who died in the Liberation War. The base of the monument was
erected 1929 over the burial of four soldiers of Latvian Army who fell in battle here in the autumn
of 1919. Later in 1992 sculptor Andrejs Jansons created and erected the bronze figure of a Semigallian warrior according to initial sketches of his father Kārlis Jansons.
Памятник павшим в боях за свободу Латвии. Постамент памятника установлен в 1929
году на месте, где захоронены четыре военнослужащих Латвийской армии, павшие в боях
под Бауской осенью 1919 года. В 1992 году скульптор А.Янсонс по начальному эскизу своего отца – скульптора К.Янсона, изготовил и установил бронзовую фигуру земгальского
солдата.
Brīvības bulvāris.
Piemiņas vieta politiski represētajiem baušķeniekiem (1940–1991) izveidota pēc arhitektes
I.Vanagas meta un atklāta 2008. g. 18. novembrī.
Memorial to the politically repressed citizens of Bauska (1940–1991) was created according to
sketches of architect I. Vanaga and open in 18th of November 2008.
Место памяти политически репрессированных жителей Бауски (1940-1991) создано по
эскизу архитектора И. Ванаги и открыто 18 ноября 2008 г.
Brīvības bulvāris.
8 Bauskas pils – izcils arheoloģijas un arhitektūras piemineklis.
Bauskas pils vecākā, 15. gs. celtā daļa – varens Livonijas ordeņa cietoksnis Mūsas un Mēmeles
satekā. Fogta mītne, kurā uzturējās garnizons, kas droši sargāja ordeņa valsts robežu. Bauskas
pils jaunākā, 16. gs. beigās celtā daļa – hercogu Ketleru dinastijas rezidence, vienīgā pils, kas
ilustrē renesanses un manierisma arhitektūras izpausmes Kurzemes un Zemgales hercogistē.
Apmeklētājiem tiek piedāvāta Livonijas ordeņa pilsdrupu un atjaunotās hercogu Ketleru
rezidences apskate: pils vēstures ekspozīcija, tematiskās izstādes, skatu laukums centrālajā tornī,
muzejpedagoģiskās programmas un radošās darbnīcas. Pilī regulāri notiek klasiskās mūzikas
koncerti.
Bauska Castle – an excellent monument of archaeology and architecture.
The oldest part of castle, built in the 15th century – mighty fortress of the Livonian Order between
Mūsa and Mēmele rivers. It was once the residence of vogt or local judge with his garrison, protecting
boldly the borders of the state. The newest part was constructed in the late 16th century – it
was the residence of von Kettler Ducal dynasty and is the only castle, representing features of
Renaissance and Mannerism in Duchy of Courland and Semigallia. Visitors have chance to look
at the ruins of the Livonian Order Castle and the renovated residence of Duke von Kettler. Also
one can enjoy the exposition about the Castle history, thematic exhibitions, the viewpoint in the
central tower, educative programmes and creative workshops. There are concerts of classical music
regularly performed in the Castle.
Старая часть Бауского замка – впечатляющая крепость 15 века, построенная Ливонским
орденом на полуострове на месте слияния рек Муса и Мемеле, когда-то стойко защищала
государственную границу ордена. В замке располагался форт Бауски, здесь же находился
гарнизон. Новая часть Бауского замка – резиденция Курземского герцога была построена
в конце 16 века. Бауский замок является единственной частично сохранившейся первой
резиденцией Курземских и Земгальских герцогов Кетлеров, единственный замок в Латвии,
который может проиллюстрировать проявления архитектуры ренессанса и маньеризма и
прикладного искусства в Курземском герцогстве. Посетителям предлагается осмотреть развалины Ливонского ордена и обзорную площадку на башне*, экспозицию истории замка,
тематические выставки «Одежда и украшения в Курземском герцогстве (1562-1620)» и «Бауский замок – военное укрепление»*, а также принять участие в музейно-педагогической
программе «Бытовая культура двора конца 16 – первой половины 17 веков» и в творческих
мастерских. В замке регулярно проходят концерты классической музыки.
Pilskalns, T. +371 63923793, 63922280, www.bauskaspils.lv, [email protected] 9 Bauskas Sv. Georgija pareizticīgo baznīca celta 1881. gadā pēc izcilā latviešu arhitekta
J. F. Baumaņa projekta. 2009. gadā savā vietā no jauna uzstādīts oriģinālais 19. gs. beigu ikonostass,
kas ilgstoši tika uzskatīts par zudušu. Ikonostasa restaurācija vēl turpinās. Atvērta dievkalpojumu
laikā.
Bauska St. George Orthodox Church of Bauska was constructed 1881 and designed by
outstanding Latvian architect J. F. Baumanis. The original Iconostas of the late 19th century was
considered to be lost for long time though 2009 it was installed again. Its restoration still continues.
Church is open during services.
Православная церковь построена в 1881 году по проекту выдающегося латышского архитектора Я. Ф. Бауманиса. В 2009 году на своем месте заново был установлен оригинальный
иконостас конца 19 века, который долгое время считавшийся пропавшим. Реставрация
иконостаса еще продолжается.
Uzvaras iela 5
10 Bauskas Motormuzeja lauksaimniecības tehnikas daļā var iepazīt XX gs. 30-tajiem gadiem
raksturīgas zirglietas, stacionārus dzinējus, kuļmašīnas un pirmos traktorus Latvijas laukos,
kā arī XXgs. otrā pusē Latvijā izmatotus kravas auto un pilnpiedziņas vieglos automobiļus.
Spēkratu vēsturei veltītajā zālē var aplūkot pagājušā gadsimta 30-tajos gados populārus
automobiļus un motociklus, kā arī daudzveidīgu padomju laiku automobiļu kolekciju. Bauska Motormuseum offers to visitors horse drawn tools and agricultural machines of 1930s,
first tractors in Latvia countryside, lories and offroad vehicles of postwar period. Other showroom
represents motorcars and motorbikes of 1930s as well as different types of soviet cars of 50’s 60’s
and 70’s.
Бауский моторный музей – посетителям предлагает ознакомится с образцами сельскохозяйственной техники 30-х годов прошлого века, с первыми тракторами на Латвийском селе,
а также имеется разнообразная коллекция легковых автомобилей 30-х годов и советской
эпохи включая редкие представительские лимузины и первые внедорожники 50-х годов.
T. +371 29484384, 67025887, www.motormuzejs.lv, [email protected]
Bauskā atrodas alusdarītava, kalēju darbnīca un amatniecības centrs „Bauskas skapis”, tos iespējams apmeklēt tūristu grupām, iepriekš piesakot!
Bauska offers to visit also a beer brewery, a workshop of blacksmith and the craft centre „Bauskas
skapis”. If you come with a group, let us know before!
В Бауске также находится пивоварня, кузнечная мастерская и ремесленнический центр «Баускас скапис», которые можно посетить с туристической групой. Экскурсию необходимо
заказывать заранее!
T. +371 63923797, www.tourism.bauska.lv
Ekskursiju pa Bauskas vecpilsētu gida vadībā latviešu, krievu un angļu valodā pieteikt pa tālruni
To hire guide for tour in the Old Town of Bauska in Latvian, Russian or English call
Экскурсию по старому городу Бауски в сопровождении гида на русском, английском и латышском языках заказывать по телефону
T. +371 63960509
Teksts, kartes / Text, maps / текст, карты: Bauskas TIC 2013. g. novembris / November 2013 / Ноябрь 2013 года • Druka, dizains / Design, layout / Дизайн, печать: McĀbols
Скачать